UX Designer na bazie wieloletniej wiedzy eksperckiej oraz techniki wędrówki poznawczej wyznacza ścieżki użytkownika(np. rejestracja, proces zakupowy, uruchomienie kursu i jego obsługa), wg. których porusza się po badanym produkcie odnotowując kwestie UX-owe priorytetyzując je wg. skali: kosmetyczne, średnie, krytyczne. Sporządza raport ze zrzutami ekranów, opisem kwestii do poprawy oraz zaleceniami, wg. których należy dokonać poprawek programistycznych. Produkt jest sprawdzany pod kątem wersji web i mobile tak, aby zwiększyć jego skuteczność biznesową - np. sprzedaż. Audyt inicjowany jest wspólnym wypełnieniem interaktywnego briefa z klientem lub spotkania wyjaśniającego specyfikę produktu i branży, przeprowadzeniem audytu a na końcu - odbyciem spotkania, w trakcie którego omawiane są poszczególne podpunkty.
Koszt audytu UX może się różnić w zależności od kilku czynników. Oto niektóre z nich, które wpływają na cenę audytu UX:
Skala projektu: Koszt audytu UX będzie zależał od rozmiaru projektu i zakresu pracy. Audyt dla małej aplikacji mobilnej będzie miał niższą cenę niż dla dużego systemu e-commerce.
Ze względu na powyższe czynniki, koszt audytu UX może się różnić od kilkuset do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Warto jednak pamiętać, że inwestycja w audyt UX może przynieść korzyści w postaci lepszej jakości interfejsu użytkownika, zwiększonej satysfakcji użytkowników i osiągnięcia celów biznesowych.