Featured
Tag
Social Media UX-MANa
|
2023-11-16

Jak UX pomaga użytkownikowi "kupić"?

Zgodnie z prawem Hicka, czas potrzebny na podjęcie decyzji wzrasta wraz z liczbą dostępnych opcji. Innymi słowy, im więcej opcji musi wybrać użytkownik, tym...

"Wybieranie zbyt wielu opcji oznacza stracenie szczęścia." 💡
- Alexis Carrel

Prawo Hicka (Hick’s Law) odnosi się do związku między liczbą dostępnych opcji a czasem potrzebnym na podjęcie decyzji. Zostało ono sformułowane przez psychologa Williama Edwina Hicka. Zgodnie z prawem Hicka, czas potrzebny na podjęcie decyzji wzrasta wraz z liczbą dostępnych opcji. Innymi słowy, im więcej opcji musi wybrać użytkownik, tym dłużej zajmie mu podjęcie decyzji.

Prawo to jest często stosowane w projektowaniu UX aplikacji i WWW w celu minimalizacji obciążenia poznawczego i zwiększenia efektywności interakcji. W kontekście projektowania interfejsów użytkownika, prawo Hicka sugeruje, że należy ograniczać liczbę dostępnych opcji, aby ułatwić użytkownikom podejmowanie decyzji.

W celu zarządzania paradoksem wyboru w UX, projektanci mogą zastosować kilka strategii:

Uporządkowanie i hierarchizacja opcji

Grupowanie opcji, tworzenie kategorii i zapewnienie struktury pomaga użytkownikom zrozumieć dostępne możliwości i ułatwia podjęcie decyzji.

Ograniczenie liczby opcji

Zbyt wiele opcji może przytłaczać użytkowników. Dlatego projektanci powinni dążyć do ograniczenia liczby opcji do tych istotnych i najbardziej potrzebnych, aby ułatwić proces wyboru.

Wyraźne prezentowanie informacji

Wizualna prezentacja opcji, np. w postaci list, siatki lub menu, może pomóc użytkownikom w przeglądaniu i porównywaniu dostępnych wyborów.

Udzielanie wskazówek i rekomendacji

Udzielanie użytkownikom wskazówek, sugerowanie rekomendacji lub dostarczanie informacji zwrotnej na temat popularności lub preferencji innych użytkowników może pomóc w ograniczeniu niepewności i ułatwieniu procesu decyzyjnego.

Ograniczenie liczby opcji może również pomóc w uniknięciu przeciążenia informacyjnego i redukcji frustracji użytkowników. W związku z tym, zasada Hicka stanowi ważne narzędzie dla projektantów UX, którzy starają się stworzyć interfejsy łatwe w obsłudze i zwiększające efektywność biznesową produktów cyfrowych, takich jak strony internetowe i aplikacje.

Piotr Trzaskowski
UX/UI MANAGER / CEO - UX-MAN

Podobne wpisy

Wszystkie wpisy

Zapytaj o projekt Aplikacji lub Strony Internetowej

Zapytaj o usługi UX/UI dla siebie

Dziekujemy za wiadomość.
Odniesiemy się do niej w przeciągu najbliższej doby.
Coś poszło nie tak. Spróbuj wysłać wiadomość jeszcze raz.